2.2 Software

Subindicator 2.2.1

De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.

Dropbox

Op veel van mijn devices staat Dropbox. Voornamelijk sla ik hier alle documenten voor mijn studie in op. Voor elk leerjaar heb ik een map aangemaakt en binnen deze leerjaren heb ik de documenten gegroepeerd op vak. Wanneer sommige vakken over meerdere perioden lopen, staan binnen deze vakken nog extra mappen voor elke periode. Dropbox is handig om mee te werken, doordat het gewoon op je computer staat: je hoeft niet steeds documenten te uploaden. Daarnaast kun je vanaf ieder device bij de bestanden en kun je gemakkelijk bestanden met anderen 'delen', waardoor zij ook kunnen werken in het zelfde bestand. Ik kan anderen goed uitleggen hoe Dropbox werkt, hoe je het installeert, hoe je je Dropbox beter kan beveiligen met behulp van de tweestapsverificatie en wat de risico's zijn van het gebruik van deze clouddienst.



Subindicator 2.2.2

De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen.

Dropbox

Dat ik veel met Dropbox werk, blijkt al uit Subindicator 2.2.1. Door mappen te delen met klasgenoten en collega's kunnen we met z'n allen in hetzelfde document werken. Hierdoor ontstaan er geen 'versie 1' en 'versie 2 def definitief' bestanden, maar blijft het een overzichtelijk geheel. Daarnaast is er te zien wie wat heeft veranderd in een document en kunnen eerdere versies van het document worden teruggehaald.

iPhone

De meeste communicatie verloopt via mijn iPhone. Hiermee kan ik (video)bellen met behulp van Telefoon, FaceTime en Skype, berichten verzenden middels onder andere SMS, WhatsApp en Telegram, mailen met mijn persoonlijke mail, en Outlook voor NHL Stenden en in bestanden werken met bijvoorbeeld Dropbox, Google Drive en Word. Samenwerken en vlot communiceren met alle klasgenoten tegelijk gaat heel gemakkelijk via WhatsApp: met de hele klas zitten we in één groepsapp zodat iedereen direct op de hoogte is van lokaalwijzigingen, opdrachten, groepsindelingen en nieuwe cijfers. Een schermafbeelding van de groepsapp:

Subindicator 2.2.3

De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.

Tekstverwerkers

In de zomer van 2018 heb ik mijn opleiding Toegepaste Wiskunde afgerond. Hiervoor heb ik een scriptie geschreven genaamd "De Gemeente Leeuwarden heeft bijstand nodig". Dit is gedaan met het tekstverwerkingsprogramma LaTeX dat veel gebruikt wordt in de wetenschappelijke wereld. In het document is de inhoudsopgave (pagina 13) automatisch gegenereerd. De rest van het document is niet beschikbaar gesteld in verband met vertrouwelijke informatie, maar ook de bibliografie is automatisch gegenereerd volgens de APA-regels, evenals de figuur-, tabel-, formule- en voetnootnummers. LaTeX werkt wat anders dan MS Word, doordat je werkelijk alles zelf kunt kiezen. Zo heb ik de stijl van de (sub)koppen zelf ontworpen. Ook kan ik goed omgaan met Word. Aan het eind van de cursus Word Plus van het Learning Center heb ik een certificaat behaald.

Cut-Scriptie Toegepaste Wiskunde Myrthe Blauw (405639) 19-6-2018.pdf
Certificaat Word Plus.pdf

Presentatie

Tijdens mijn afstudeerpresentatie heb ik gebruik gemaakt van de nieuwste versie van PowerPoint. Deze presentatie heeft tientallen dia's, maar is overzichtelijk gebleven door de nieuwe functie 'Zoom'. Met zoom kun je dia's groeperen en ze een titel geven. De titels komen in een soort inhoudsopgave te staan en na elke groep dia's keer je weer terug naar de inhoudsopgave. Hierdoor is het verhaal voor de luisteraars beter te volgen. In de presentatie heb ik ook gebruik gemaakt van gif-bestandjes die als korte video's te zien zijn. Deze kan ik dus automatisch starten en handmatig pauzeren. Helaas lukt het niet deze presentatie naar wens te uploaden, maar tijdens een gesprek kan ik deze toelichten.

Afstudeerpresentatie Myrthe Blauw 05-07-2018 Gemeente Leeuwarden.pdf

Subindicator 2.2.4

De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware.

Draadloze muis

Tijdens mijn presentatie gebruik ik een draadloze muis. Deze muis kan ik meenemen terwijl ik me beweeg door een klaslokaal of andere ruimte. Hierdoor hoef ik niet bij het bord te blijven staan en heb ik wat meer bewegingsvrijheid. De wieltje op de muis gebruik ik om naar de volgende animatie in een dia te gaan, bijvoorbeeld om afbeeldingen te laten komen of te laten vertrekken. Ook gebruik ik deze om naar de volgende dia te gaan.

PowerPoint mogelijkheden

Bijna altijd gebruik ik PowerPoint voor een presentatie. Dit programma komt met steeds meer mogelijkheden, recent kwam daar Zoom bij. Hoe ik dat heb toegepast in mijn afstudeerpresentatie is te lezen in Subindicator 2.2.3.

Subindicator 2.2.5

De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.

ItsLearning

Piter Jelles !mpulse maakt gebruik van de elektronische leeromgeving ItsLearning. Ik ben met docentrollen toegevoegd aan een flink aantal groepen. In deze groepen kan ik onder andere ondersteunend materiaal zetten. Daarnaast kan ik leerlingen toevoegen aan mijn eigen groepen.

SomToday

Elke les komen er leerlingen naar me toe om te vragen of ik hun werk wil beoordelen. Beoordeeld werk kan ik in het leerlingvolgsysteem SomToday zetten. Ook kan ik begeleidingsverslagen, berichten uit het zorgvierkant en portfoliogesprekken hier vinden en plaatsen.

Portfoliosoftware

Dit digitale portfolio is het bewijs dat ik weet hoe ik moet omgaan met Portfoliosoftware. Ik maak gebruik van Google Sites, maar weet dat er ook andere opties zijn, zoals Jimdo en Wix.

Subindicator 2.2.6

De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.

Educatieve software

Tijdens mijn lessen maak ik wel eens gebruik van Geogebra, een dynamisch wiskundig softwarepakket. Het is bruikbaar voor elk niveau en je kunt er van alles wat betreft wiskunde afbeelden: algebra, meetkunde, grafieken of statistiek.

Serious Games

Helaas heb ik nog geen gebruik gemaakt van serious games. Aangezien mobiele telefoons veelvuldig in de klas (kunnen) worden gebruikt, lijkt het me een mooie kans om me de komende tijd meer te gaan verdiepen in de mogelijkheden die er zijn omtrent serious games in de wiskundelessen.

Mobiele apps

Een geweldige mobiele app is Khan Academy. Wellicht kennen leerlingen Khan Academy van alle video's waarin wiskunde wordt uitgelegd op YouTube. Er is ook een app! Khan Academy is een leerzame app die je altijd en overal bij de hand hebt. Er worden meerdere vakken onderscheiden, zoals math, science, economy& finance en art & humanity. Het vak wiskunde is vervolgens onderverdeeld in verschillende stadia van de wiskunde: van Early math en Basic geometry tot aan Trigonometry, Pre-calculus en Differential equations. Binnen deze stadia zijn verschillende onderwerpen gemaakt en bij ieder onderwerp horen meerdere video's, artikelen, veel oefenopgaven en een test. Door oefeningen te maken verdien je punten. Een schermopname van de app vindt je hiernaast:

Subindicator 2.2.7

De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.

Foto's

Zoals ik bij indicator 2.1 Hardware heb verteld, vind ik het leuk om in mijn vrije tijd bezig te zijn met fotografie. Deze foto's worden gemaakt met een spiegelreflexcamera en met behulp van het SD-kaartje en een kaartlezer zet ik de foto's op mijn laptop. De foto's bewerk ik soms met het programma Digital Photo Professional 4 van Canon en ik publiceer ze op mijn openbare Instagram-account.

Audio

Ook gebruik ik wel eens de app Dictafoon op mijn iPhone. Hiermee kan ik gesprekken en interviews opnemen en vervolgens kan ik het bestandje op mijn laptop zetten met behulp van het kabeltje van de telefoon of Dropbox.

Inscannen

Tot slot maak ik regelmatig gebruik van de scanfunctie van de printer. Hiermee kan ik bijvoorbeeld zelfgetekende figuren of ingevulde formulieren digitaliseren en eventueel toevoegen aan een PowerPointpresentatie of lesstof.

Video

Op de middelbare school hebben we een eigen filmpje moeten maken voor het van Culturele en Kunstzinnige Vorming. Het filmpje is een stop-motion geworden en is hieronder te zien.

Na dit filmpje heb ik nooit meer een video bewerkt. Wel heb ik voor een reflectie mezelf met behulp van een statief gefilmd. Deze video heb ik later op de computer gezet om weer terug te kijken.

Subindicator 2.2.8

De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.

Eerder heb ik aangegeven dat ik veel werk met DWO (digitale wiskundeomgeving). Ook zit op een aantal modules een zelftoets. De leerlingen maken dan de opdrachten zonder dat zij directe feedback krijgen op de antwoorden. Wanneer ze alle opdrachten hebben uitgevoerd, kunnen ze deze laten nakijken.

Het digitale toetssysteem checkt de antwoorden en geeft terug welke opdrachten er goed waren en welke nog niet. Voor docenten is er ook een mogelijkheid om de resultaten van leerlingen in te zien.